Sanofi diabetes
Predpokladá sa, že do roku 2030 pribudne na Slovensku ďalších 400 000 diabetikov, to znamená priemerne 60 diabetikov denne. ViaDia | Diabetes tak jednoducho ako sa len dá
Diabetes môže vstúpiť do života každého z nás, spolu ho zvládneme ľahšie.
ViaDIA ambulancia 
Kalkulačka na výpočet indexu telesnej hmotnosti
Kalkulačka na výpočet indexu telesnej hmotnosti
24-hodinová bezplatná infolinka pre diabetikov
24 hodinová bezplatná infolinka pre diabetikov

Racionálna výživa

V súčasnosti sú základné štandardy diétnej liečby cukrovky totožné s pravidlami racionálnej výživy.

 

Hlavné zásady diétnej liečby diabetikov:

  • Optimálny príjem energie - na zabezpečenie tzv. primeranej hmotnosti tela (napr. zníženie energetického príjmu ak má pacient nadváhu a obezitu alebo naopak zvýšenie energetického príjmu u chudých diabetikov 1. typu v detskom alebo mladom dospelom veku na zabezpečenie normálneho rastu a vývoja).
  • Nízky príjem tuku - menej ako 30 % denného energetického príjmu by malo byť hradených tukmi. Tuky majú vysokú energetickú hodnotu. Energetická spotreba človeka sa udáva v kilojouloch, staršou jednotou boli kilokalórie. Spálením 1 gramu tuku vzniká až 39 kJ (9 kilokalórií), čo je približne dvakrát toľko ako vzniká spálením jedného gramu cukru alebo bielkoviny. Okrem zjavného tuku ako slanina, maslo, bravčová masť, sa v rôznych potravinách nachádzajú aj skryté tuky (napr. v mäse a údeninách, v mlieku a mliečnych výrobkoch). Odporúča sa znížiť príjem nasýtených tukov, ktoré sú zväčša živočíšneho pôvodu (slanina, masť, mastné mäso, loj, vnútornosti).

 

Zvýšiť príjem predovšetkým mononenasýtených mastných kyselín (olivový olej), a zvýšiť príjem n-3 nenasýtených mastných kyselín (ryby a morské živočíchy).

Znížiť príjem cholesterolu na menej ako 300mg/ deň (potraviny s najvyšším obsahom cholesterolu sú hlavne mozog, pečeň, pľúca, obličky, vaječný žĺtok).

Stužené rastlinné tuky a margaríny výrazne obmedzujeme (napr. v suchom pečive, koláčoch, sušienkach, krekeroch). Sú zdrojom tzv. trans - foriem mastných kyselín. Tieto mastné kyseliny sú pre organizmus škodlivé, lebo zvyšujú hladinu škodlivých tukov v krvi.

Z mäsa a mäsových výrobkov uprednostňujeme chudé druhy, mastné druhy sa snažíme vyradiť úplne. Pri mlieku a mliečnych výrobkoch vyberáme mlieko, jogurty, syry s najnižším obsahom tuku.

  • Optimálny príjem bielkovín - celkový príjem bielkovín by mal zodpovedať približne 10-15 % denného energetického príjmu (0,8 g/kg ideálnej hmotnosti pacienta/deň). 50 % by mali tvoriť bielkoviny živočíšneho pôvodu, 50 % rastlinného pôvodu. Bielkovina sa vyskytuje buď v spojení s tukmi (mlieko, smotana alebo mäso) alebo s cukrami (zelenina, chlieb). Jedinou čistou bielkovinou je vaječný bielok. Z bielkovín živočíšneho pôvodu preferujeme hlavne chudé mäsá (napr. kuracie, morčacie), odtučnené mlieko, nízkotučné mliečne výrobky a vaječný bielok. Z rastlinných zdrojov sú to hlavne strukoviny (hrach, fazuľa), sója, zelenina a chleboviny. Plnohodnotné bielkoviny, ktoré obsahujú všetky potrebné aminokyseliny, sa nachádzajú iba v potravinách živočíšneho pôvodu. Preto čisto vegetariánska strava nie je pre diabetika úplne vhodná.
  • Zvýšiť príjem zložených (komplexných) cukrov - mali by tvoriť viac ako 55 % denného energetického príjmu a jednoduchý cukor menej ako 10 % energie.

 

Jednoduché cukry (cukor, ktorý používame ako sladidlo - kockový, práškový alebo
kryštálový, med, cukrovinky) by mal diabetik výrazne obmedziť. Cukor ako sladidlo
možno nahradiť umelými nekalorickými sladidlami (napr. aspartam, cyklamáty).
Jednoduché cukry sa vyskytujú aj ako súčasť ovocia. Čím je ovocie sladšie, tým viac
jednoduchého cukru obsahuje. Preto z ovocia preferujeme menej sladké druhy (napr.
grapefruity, zelené jablká)


Medzi zložené cukry patria hlavne rastlinné škroby (napr. celozrnný chlieb a pečivo,
celozrnné cestoviny, ovsené vločky, všetky druhy zeleniny, ovocie). Zložené cukry by
mali tvoriť základ stravy diabetika.


Na odhad množstva cukrov (sacharidov) v jednotlivých potravinách sa používa tzv.
sacharidová jednotka. Jedna sacharidová jednotka obsahuje približne 10 gramov
využiteľných sacharidov. Sacharidové jednotky majú význam hlavne u diabetikov
liečených inzulínom, ktorí si podľa nich môžu určiť množstvo krátko pôsobiaceho
inzulínu, ktorý si podávajú pred určitým jedlom (raňajky , obed, večera).

  • Zvýšiť príjem vlákniny na 25-35 gramov denne. Vláknina je súborný názov pre nestráviteľné časti rastlinných zložených cukrov (polysacharidov) a delíme ju podľa
    rozpustnosti vo vode. Rozpustné vlákniny (nachádzajú sa hlavne v strukovinách,
    zelenine, ovocí) tým, že spomaľujú vstrebávanie glukózy z čreva majú priaznivý
    účinok na zníženie krvného cukru predovšetkým po jedle, majú aj pozitívny efekt na
    zníženie hladín škodlivých tukov v krvi. Nerozpustné vlákniny (nachádzajú sa v
    obilninách - hlavne celozrnných) pôsobia pozitívne predovšetkým proti zápche.
  • Optimálny príjem vitamínov a minerálnych látok. Pri zmiešanej a dostatočne pestrej strave sú minerálne látky a vitamíny obsiahnuté dostatočne. Ich hlavným zdrojom sú
    surová zelenina a ovocie, preto je dôležité, aby aj v zimných mesiacoch bol ich
    dostatočný príjem.
  • Znížiť príjem požívatín - znížiť príjem kuchynskej soli na menej ako 5 gramov denne.

 

Odporúča sa znížiť príjem údených a pečených požívatín a jedál pripravovaných dlhý čas pri vysokej teplote, odporúča sa tiež pri príprave jedál menej vyprážať a piecť, vhodné je používať riad, ktorý umožní prípravu s minimom tukov (napr. teflónové panvice).

  • Príjem alkoholu - menej ako 30 gramov denne. Z alkoholických nápojov je vhodná príležitostná konzumácia kvalitného suchého červeného vína (nie viac ako 2 decilitre
    denne). Tvrdý alkohol a pivo sa neodporúča.
  • Príjem tekutín u diabetika. Optimálny je príjem 2-3 litre denne. Vhodné sú neenergetické tekutiny (nesladené minerálne vody s nízkym obsahom sodíka, čistá
    voda, voda s citrónom, nesladený čaj). Nevhodné sú sladené limonády (napr. kola,
    tonik).
  • Frekvencia príjmu jedál - pravidelný režim a pravidelné stravovanie v menších množstvách 4-5-krát denne.
  • Optimálna kultúra stolovania - jesť vždy pri stole a v sede, nespájať jedlo so žiadnou inou činnosťou (napr. čítanie pri jedle), jesť pomaly, neprehĺtať veľké sústa jedla.

 

Do popredia diétnej liečby cukrovky sa toho času dáva tzv. stredomorská diéta, ktorá je typická pre stredomorské krajiny (napr. Grécko). V týchto krajinách je nižšia srdcovo - cievna úmrtnosť ako napr. v stredoeurópskych krajinách, čo sa dáva do súvislosti práve s inými diétnymi zvykmi v porovnaní napr. s našou krajinou.

 

Hlavné znaky stredomorskej diéty:

  • energia - optimálna alebo nižšia
  • tuky - živočíšne znížené, monoénové mastné kyseliny vysoké (olivový olej), polyénové rybie zvýšené
  • bielkoviny - živočíšne znížené, rybie zvýšené, rastlinné zvýšené
  • cukry - jednoduché cukry znížené, zložené cukry zvýšené
  • ovocie, zelenina - hlavne v surovom stave zvýšené
  • vláknina zvýšená
  • alkohol - znížený, jedine striedme používanie červeného vína pri jedle

 

V tabuľke 1 sú hlavné rozdiely diétnej stratégie pacientov s cukrovkou 1. a 2. typu.

Tabuľka 1. Hlavné rozdiely diétnej stratégie pacientov s cukrovkou 1. a 2. typu.

FaktorCukrovka 1. typuCukrovka 2. typu (bez inzulínu)
Celková energetická spotrebaniekedy je zvýšenáznížená u obéznych
Vplyv diétyv kombinácií s inzulínovou liečboučasto jediná liečba
Cukrynutné rozdelenie ekvivalentne
do porcií jedál
alebo podľa selfmonitoringu
nie je nutné presné rozdelenie do porcií jedál
Dôslednosť v diétenutná pre kompenzáciu často nutná pre redukciu hmotnosti
Časy jedálsnaha o dodržiavaniedodržiavanie žiaduce, nie však nevyhnutné
Olovrant a druhá večeračasto nutnéväčšinou nie sú nutné
Ďalšie jedlo pri cvičeníväčšinou nutnélen pri liečbe vyššími dávkami tabliet

 

Referencie:
Uličiansky V., Schroner Z., Mokáň M.: ViaDia. Sprievodca diabetika na ceste životom. 1. vydanie. Turany; Vydavateľstvo P + M Turany, 2012. ISBN 978-80-89410-22-4

 

 

Dátum prípravy: november 2014