Sanofi diabetes
Predpokladá sa, že do roku 2030 pribudne na Slovensku ďalších 400 000 diabetikov, to znamená priemerne 60 diabetikov denne. ViaDia | Diabetes tak jednoducho ako sa len dá
Diabetes môže vstúpiť do života každého z nás, spolu ho zvládneme ľahšie.
ViaDIA ambulancia 
Kalkulačka na výpočet indexu telesnej hmotnosti
Kalkulačka na výpočet indexu telesnej hmotnosti
24-hodinová bezplatná infolinka pre diabetikov
24 hodinová bezplatná infolinka pre diabetikov

Čo mám robiť, aby som cukrovku nedostal?

Aká je prevencia cukrovky?


Ohrozuje Vás cukrovka? Ide len o rečnícku otázku alebo o skutočné zdravotné riziko?

Dobré správy aj trošku horšie správy ohľadom cukrovky

Cukrovka 1. typu je autoimunitným ochorením (organizmus vytvára protilátky proti vlastným B-bunkám podžalúdkovej žľazy) a jeho prevenciu v klasickom zmysle slova ešte nevieme realizovať.

Na druhej strane cukrovke 2. typu, ktorá je typickým civilizačným ochorením, a ktorá sa vyskytuje oveľa častejšie ako cukrovka 1. typu, vieme predísť vo veľkej väčšine prípadov. Pre jej vznik musíme mať dedičné predispozície. Avšak podmienky, v ktorých sa táto dedične predisponovaná choroba prejaví sú získané.

Najvýznamnejšími získanými podmienkami sú obezita (predovšetkým tzv. obezita tvaru jablko - abdominálny typ obezity) a sedavý spôsob života.

Na základe klinických štúdií je dokázané, že je možná prevencia alebo aspoň oddialenie vzniku cukrovky 2. typu u rizikových pacientov.


Akým spôsobom?

V rámci prevencie cukrovky sa odporúča:

Zdravý životný štýl

  • kontrola hmotnosti - primeraná telesná hmotnosť (to je taká, ktorú vieme reálne dosiahnuť a udržať), pri nadhmotnosti a obezite je nutná redukcia telesnej hmotnosti aspoň o 5 -7 %
  • zvýšenie fyzickej aktivity - Medzinárodná federácia diabetu (IDF) odporúča aspoň 30 minút denne miernej fyzickej aktivity ako je rýchla chôdza, plávanie, bicyklovanie a tancovanie. Ide o aeróbny spôsob cvičenia s využitím dostatočného množstva kyslíka na činnosť svalov, pri ktorom dochádza k spaľovaniu cukrov a odbúravaniu tukov. Pri miernej fyzickej aktivite sa človek trochu zadýchava, ale dokáže pri nej konverzovať, cíti o niečo rýchlejší pulz a môže sa začať potiť. Z preventívneho hľadiska pravidelná chôdza minimálne 30 minút denne znižuje riziko cukrovky o 35-40%. Aeróbna aktivita dlhšieho trvania s nízkou intenzitou je najvhodnejšia na udržanie telesnej hmotnosti.
  • nefajčenie
  • podávanie niektorých liekov - podľa stavu
  • diéta - diétne odporúčania medzinárodných odborných spoločností, ktoré sú zamerané súčasne na prevenciu cukrovky a zníženie srdcovocievneho rizika zdôrazňujú tieto princípy:
  1. - rovnováha medzi kalorickým príjmom a telesnom aktivitou, ktorá je zameraná na dosiahnutie alebo udržanie "zdravej" telesnej hmotnosti
  1. - zvýšený príjem ovocia a zeleniny (porcia ovocia alebo zeleniny s každým jedlom), celkové množstvo 500 až 600g denne (výnimočným zdrojom vitamínov, minerálov a antioxidantov sú tmavozelené, tmavomodré, tmavočervené, tmavooranžové a sýtožlté druhy zeleniny; ovocie a zelenina obsahujú aj vlákninu, ktorá je dôležitou súčasťou zdravej výživy)
  1. - konzumácia rýb minimálne 2-krát do týždňa
  1. - minimalizácia konzumácie nápojov a jedál s pridaným obsahom cukrov
  1. - výber jedla s nízkym obsahom soli
  1. - obmedzená konzumácia alkoholu
  1. - nasýtené tuky: menej ako 7% denného kalorického príjmu, transmastné kyseliny: menej ako 1% denného kalorického príjmu, cholesterol: menej ako 200 mg denne
  1.       - chudé mäsá alebo zeleninové náhrady
  1.       - nízkotučné mliečne produkty s obsahom menej ako 1% tuku
  1.       - minimalizácia príjmu stužovaných tukov

 

Zmena životného štýlu si vyžaduje vlastné úsilie, pomoc okolia a zdravotníkov. Na prvý
pohľad ide o malé zmeny, ale v skutočnom živote narážame na rôzne bariéry. Riziko
cukrovky je vysoké. Je dôležité ho znížiť. Platí, že u niektorých jedincov napriek silnej
dedičnej dispozícii sa cukrovka 2. typu nikdy nevyvinie, ak zostanú štíhli a duševne aj fyzicky fit.

 

Referencie:
Uličiansky V., Schroner Z., Mokáň M.: ViaDia. Sprievodca diabetika na ceste životom. 1. vydanie. Turany; Vydavateľstvo P + M Turany, 2012. ISBN 978-80-89410-22-4

 

 

Dátum prípravy: november 2014